Homemade Mozzarella I

   
    Cui nu-i place mozzarella?!
    Daca sunteti iubitori de mozzarela, azi va voi invata cum sa faceti acasa aceasta banzica delicioasa. Nu e greu, dar cere multa rabdare si timp.

 Ingrediente:

- 7 l lapte integral
- 100 pana la 300 ml zer ( iaurt/lapte prins (chisleag))
- cheag (daca folositi pastile -> 1/2 tableta dizolvata in 4 linguri de apa, daca folositi lichid -> 14-18 picaturi ATENTIE! Cititi si folositi indicatiile de pe recipientul de cheag/instructiunile de la tablete pentru ca sunt diferite tipuri de cheag si nu toate au aceeasi concentratie - personal, folosesc un cheag produs in Danemarca)
- sare

Cum procedam:

1. Punem laptele + zerul intr-un vas de  inox pe foc si incalzim pana la 30 °C.
2. Oprim focul, adaugam cheagul si invartim.
3. Punem deasupra vasului un capac si il invelim cu un prosop.
4. Dupa 1 h scoatem capacul si taiem coagulul in patrate. Acoperim din nou cu capacul si prosopul si mai lasam 1 h.
5. Scoatem coagulul intr-o sita/tifon si il lasam la scurs  ( 2 h daca va grabiti - timp in care il intoarceti/stoarceti la fiecare 30-40 min,  iar daca aveti timp mai mult la dispozitie  il lasati 12 ore la scurs).
6. Taiem coagulul in felii mici pe care le punem in sita cam 30 min.

 
7. Infierbantati 2 l apa.
8. Puneti feliutele de branza intr-un vas si turnati apa fierbinte peste ele.
9. Invartiti branza cu o lingura de lemn pana se omogenizeaza si devine elastica.
10. Intr-un alt vas puneti apa rece si sare.
11. Formati bilute din branzica si puneti-le in bolul cu apa rece. Le lasati in apa 5-10 min.
12. Scoateti bilutele de branza din apa si  lasati-le la scurs 5 min.
13. Impachetati si dati la frigider, lasati la maturat min 7 zile.
14. Rezista in frigider pana la 1 - 1 1/2 luna!

   Pofta buna!

  Nota!
1. Eu folosesc lapte de la tara, nu stiu daca iese cu lapte pasteurizat pt ca nu am incercat... Asa ca cine nu are parinti/bunici la tara sa si-i cumpere :P 
 2. Din 7 l de lapte ies ~ 800 g mozzarella.

 P.S. N-am facut poze de la inceput ... abia dupa aceea mi-a cazut fisa :P   

Update

Am incercat si cu iaurt in loc de zer si iese mult mai buna.      
 

Comentarii

  1. ai un blog minunat. Te-am adaugat in listuta mea de blogroll, ca sa te pot urmari mai bine. Daca iti face placere, viziteaza si blogul meu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu am facut niciodata mozzarella.. Multumesc pentru reteta!!
    Pupici

    RăspundețiȘtergere
  3. Ma uit la pozicile tale si ma minunez. Am avut si eu tentative de facut branzica acasa dar mozzarella, never! Nici macar nu mi-a trecut prin cap! Felicitari. Te pup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Diana! Fac mozzarella de mult timp incat acum sunt un adevarat expert. :))

      Ștergere
  4. wow iaca asa ceva inka n-am vazut la nimeni!!! esti intr'adevar foarte bravo!!!

    RăspundețiȘtergere
  5. Ideea asta trebuie musai pusă în practică, mai ales că m-am hotărât să încerc să înlocuiesc cât mai multe produse de supermarket, cu cele făcute în casă.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti ia mai mult timp decat daca ai cumpara-o, dar nu se compara. In cea facuta de tine stii exact ce ai pus, dar din pacate in cea cumparata nu poti avea incredere ca ceea ce scrie pe eticheta se regaseste cu adevarat si in produs.

      Ștergere
  6. Saru'mana,

    Tentanta ideea! As vrea totusi, sa va intreb, in functie de ce anume se adauga intre 100 si 300 ml zer (iaurt)? La drept vorbind, pe unde is eu (Franta), zer nu am de unde, dar iart da; si deci, care ar fi cantitatea de iaurt ideala?
    Multumesc anticipat pentru raspuns!

    Bogdan

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Zerul/iaurtul se adauga in functie de consistenta dorita. Cu cat adaugi mai mult, cu atat va fi mai moale.

      Ștergere
  7. Felicitari pentru blogul acesta minunat:)Cel de Sus sa-ti dea multa sanatate si bucurii alaturi de cei dragi tie.
    Am si eu o intrebare.Spune-mi de unde pot cumpara cheag?
    Multumesc!

    Mari

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Mari.
      Cheagul il poti procura de la farmaciile naturiste sau de la cele veterinare.

      Ștergere
  8. Grozava reteta,multumesc,o voi incerca...problema este , de unde iau cheag ??Aceasta-i intrebarea ... :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Si eu vreau de cateva zile sa incerc reteta dar inca nu am gasit cheag pe la farmacii sau magazine naturiste, singura speranta poate fi farmacia veterinara cred. Azi mai caut si nu ma las pana nu o fac. La final nu se framanta?
    As vrea sa imi reauseasca si mie niste bilute asa frumoase.
    Tot respectul

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Incearca la cea veterinara, cu siguranta au.
      La final nu se framanta.
      Sa ai spor!

      Ștergere
  10. Buna Alina. Care poate fi motivul pentru care nu reusesc sub nici o forma sa obtin textura aceea elastica?
    Sa fie lipsa termometrului de lichide?
    Multumesc mult.
    Monica

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Monica,
      Depinde s de calitatea laptelui folosit, si musai de temperatura, dar cu perseverenta se rezolva totul.

      Ștergere
  11. Alinuta, am facut casuletul din 5 l lapte si am obtinut 600 g dar zarul nu era limpede/ Am facut bilutele , dar nu erau sfere frumoase ca la tine, mai am mult de lucru, Mai usor parca era sa impletesc bucatele mici, dar ma gandesc ca arata ciudat.Oricum, am reusit, fapt pt care iti multumesc din suflet. Ramane sa exersez mai mult, sau bilutele nereusite mai le pot pune de mai multe ori in apa fierbinte? Pupici RV

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga RV,
      Ma bucur ca ti-a reusit si iti multumesc pentru incredere!
      Zerul nu iese clar pentru ca mai ramane substanta uscata in el si daca ii dai un clocot, vei obtine urda. ;)
      N-am incercat sa le pun din nou in apa fierbinte, dar teoretic n-ar trebui sa dea gres.

      Ștergere
  12. Scumpica, spune-mi te rog , daca mai pot obtine ceva din cas facut de doua zile, ori este prea maturat si nu-mi mai iese nimic? Pupici. ERICA

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga mea, a iesit bine de cate ori am facut, dar nu l-am lasat mai mult de o zi la scurs asa ca nu stiu ce sa iti spun. :)
      Pup

      Ștergere
  13. Buna! As vrea si eu sa incerc aceasta reteta, dar as avea niste intrebari: Ce fel de iaurt folosesti? Daca din magazin, ce marca? Ce textura trebuie sa aiba iaurtul ( gen de baut, sau normal, la paharel)?
    Multumesc anticipat, si complimente pentru reteta :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna,
      Eu folosesc iaurt Danone natural, iar cand nu am folosesc chisleag. ;)
      Multumesc pentru apreciere!

      Ștergere
  14. buna caut de ceva timp o reteta de cascaval si uite ca am gasit eu nu am incercat inca reteta ta dar am sa o fac chiar azi .eu am incercat cu brinza dulce deocamndata nu a iesit nici aceasta de data asta ,dar mai incrcam.crezi ca cea pe care ne-ai prezentato tu se poate tine mai mult timp ?si in ce conditi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna!
      Eu o pastrez la congelator, iar cand am nevoie o scot, o las sa se dezghete si apo o folosesc.

      Ștergere
  15. Buna!M-am incumetat astazi sa fac mozarella, dar nu mi-a iesit, si nu ma dau batuta:)Am cateva intrebari, daca ma poti ajuta, te rog.Laptele trebuie fiert in prealabil? am primit lapte de tara sambata, l-am fiert, iar astazi, luni, am pregatit "mozarella".Dupa cele 2 ore de stat sub prosop, nu era inchegata, de aceea am pus din nou pe foc, am repetat operatiunea si am mai adaugat un pic de cheag, am lasat din nou 2 ore am scurs, cand am incercat sa tai felii inloc sa fie precum casul era mult mai sfaramicioasa, iar cand am pus in apa fierbinte nu s-a mai legat era sfaramicioasa, oricat as fi invartit nu s-a legat deloc:(. Astept cu mare interes raspunsul, multumesc mult!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna!
      Laptele trebui pus de crud. Prin fierbere distrugi bacteriile benefice care ajuta la coagulare, si in consecinta nu se prinde. Inca un lucru ar fi cantitatea de cheag si calitatea acestuia, cum am spus si in postare, acesta se comporta diferit in functie de marca si e bine sa testezi pe o cantitate mica de lapte. Personal nu am incredere in cheagul la plic si nici tabletele nu m-au dat peste cap, patind exact acelasi lucru cand le-am testat. Referitor la cantitata acestuia, daca este adaugat in exces atunci rezultatul final va fi sfaramicios. Daca ai o sursa sigura de lapte, zic sa testezi in cantitate mica si cu alt tip de cheag adaptand desigur cantitatile.
      Succes!

      Ștergere
  16. Multumesc de raspuns, promit ca incerc din nou cand primesc laptele, revin cu un raspuns. Felicitari pt retetele minunate!!

    RăspundețiȘtergere
  17. Mi-a iesit foarte misto dar cauciucoasa. Oare de ce? Ce am gresit?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iese gumata atunci cand e prea mult cheag, dar nu-ti fa griji caci in 2-3 zile isi revine.

      Ștergere
  18. Am făcut si eu azi dar nu s-a legat mozzarella..casul a iesit cum trebuia dar dupa ce am pus apa fierbinte nu s-a format textura aceea elastica.. ai idee ce am gresit?

    RăspundețiȘtergere
  19. Unii folosesc sare de lamaie sau chiar zeama de lamaie in loc de iaurt.E gresit?Eu am facut de cateva ori si de fiecare data mi-a iesit diferit...diferente mici,de consistenta,elasticitate,probabil din cauza cheagului,fiind praf nu pot calcula de fiecare data la fel(pun la ochi).De ce casul meu are gaurele?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu e gresit, doar ca eu nu am incercat cu lamaie...inca. Cat despre gaurile din cas sunt datorita procesului de fermentare.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Salutare! Iti multumesc pentru vizita! Comentariile sunt bine-venite. Daca te-au inspirat preparatele de pe acest blog te invit sa-mi trimiti o fotografie intr-un mesaj pe pagina de facebook a blogului (Biochimist la cratita) ori intr-un e-mail la biochimistlacratita@gmail.com.